مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» دانلود پروژه ترمـوالـكـتـريـك

تعداد صفحات:20

نوع فايل:word

فهرست مطالب:

چكيده

خلاصه تاريخچه

مقدمه اي بر ترموالكتريك

روش كار ترموالكتريك

ژنراتور حرارتي

كاربرد سرمايي و گرمايي سيستم ترمو الكتريك

عملكرد توليد توان در سيستم ترمو الكتريك

مزاياي سيستم ترمو الكتريك

اثر پلتيه

استفاده از نانو ساختارها براي توليد مبدل ترموالكتريك

نانو ابزار ترموالكتريك براي تبديل گرما به الكتريسيته

محاسبات طراحي

منبع تغذيه

بار غير فعال

نصب سيستم

سطح آمادگي فناوري ترموالكتريك

صرفه اقتصادي نيروگاه‌ هاي ترموالكتريك با توليد انرژي تجديد پذير

منابع

 

چكيده:

ترموالكتريك (ThermoElectric) علم تبديل گرما به انرژي الكتريكي (Seebeck) و يا به طور معكوس تبديل انرژي الكتريكي به گرمايش و يا سرمايش (Peltier) است. علم تبديل گرما به انرژي الكتريكي اين امكان را فراهم مي‌آورد كه انرژي حرارتي اتلافي به صورت انرژي الكتريكي ذخيره شود. با وجود آن كه بازدهي اين نوع تبديل معمولاً كم است ولي مدتي است كه به دليل تجديدپذير بودن آن مورد توجه قرار گرفته است و تحقيقات و پيشرفت‌هاي بديعي در ساخت مواد جديد و يا ساختارهاي متفاوت در اندازه نانو متري در حال انجام است. با وجود آن كه تحقيقات گسترده‌اي براي توليد نانوساختارها و نانو مواد جديد براي كاربرد ترموالكتريك در حال انجام است ولي هنوز هم ماده‌اي كه بتواند به طور قاطع براي اين كاربرد معرفي شود ساخته نشده و ساخت ماده مناسب باعث خواهد شد تا روش ترموالكتريك در ميان روشهاي برداشت انرژي، جايگاه والا داشته باشد. نويد بخش‌ترين كاربرد ترموالكتريك در زمينه ذخيره انرژي، بازيافت حرارتي ماشين‌هاي گرمايي، به خصوص در كاربرد حمل و نقل، و تبديل حرارت بدن انسان به انرژي در دستگاه‌هاي قابل حمل و نقل است. در برداشت انرژي به روش ترموالكتريك چندين مانع براي غلبه وجود دارند كه از آن جمله ميتوان به بازدهي كم، سمي بودن و دسترسي محدود به عناصر شيميايي كه در تركيبات مواد ترموالكتريك بكار ميروند اشاره كرد. در اين زمينه چالش اصلي فناوري نانو بهبود بخشيدن بازدهي مواد ترموالكتريك با هزينه ساخت كم است.

 

خلاصه تاريخچه:

اوايل قرن نوزدهم آقايان، Thomas Seebeck و Jean Peltier، توانستند پديده اي را كه پايه صنعت ترموالكتريك امروز است كشف كنند. Seebeck يافت كه اگر در محل اتصال دو هادي غير مشابه اختلاف دما ايجاد نمايد، جريان الكتريكي جاري مي شود.

از طرفي ديگر، Peltier ثابت كرد كه جريان عبوري از ميان دو هادي غير مشابه، باعث ميشود كه گرما يا منتشر شود و يا در محل اتصال جذب شود.

به هر حال پس از پيشرفت هاي نيمه قرن بيستم در فناوري نيمه هادي كابردهاي عملي وسايل ترموالكتريك ممكن گرديد. با فناوري هاي مدرن، اكنون ما ميتوانيم طرحهاي ترموالكتريكي را توليد كنيم كه پمپ گرماي موثر حالت جامد را براي سرمايش و گرمايش ايجاد ميكنند.

بسياري از اين واحد ها همچنين ميتوانند براي توليد توان DC در شرايطي خاص استفاده شوند (مانند تبديل گرماي تلف شده به جريان الكتريكي). كاربردهاي جديد و اغلب جالب ترموالكتريك هر روز در حال پيشرفت است.

لينك دانلود

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی   |   ساخت وبلاگ   |   روانشناس ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده